Alert Online – voor een veilig digitaal Nederland

03-10-2016

Van 3 t/m 14 oktober zijn we weer Alert Online in Nederland. Tijdens de twee weken durende campagne zetten overheid, bedrijfsleven en wetenschap veilig online gedrag op de kaart. We zijn immers altijd en overal online – of je nu consument bent of op je werk. Uiteraard neemt Ziggo alle mogelijke maatregelen zodat iedereen veilig kan genieten van onze producten en diensten. Maar eigenlijk is cybersecurity is een verantwoordelijkheid van ons allemaal.

Bewustzijn is goed – cybervaardig zijn is beter
Het thema van Alert Online in 2016 is dan ook: Cyber Skills – weten, kunnen en doen. Al zijn de technische mogelijkheden nog zo geavanceerd, gebruikers blijven de sterkste, maar ook de zwakste schakel als het gaat om onze economie en samenleving te beschermen tegen online gevaren. Daarom is het op de hoogte blijven van de gevaren en risico’s belangrijk maar is vooral het opdoen van vaardigheden om je te beschermen essentieel.

Ziggo besteedt via social media en andere middelen aandacht aan de campagne. Op www.alertonline.nl staan talloze tips en verwijzingen: een heel laagdrempelige manier om jezelf of je bedrijf veiliger online te maken.

De Grote Schoonmaak
Een van de initiatieven waar we extra aandacht voor vragen is De Grote Schoonmaak. Dit gaat over het scannen en verwijderen van botnetvirussen op je computer. Als je computer onderdeel is van een botnet dan kan een crimineel je computer op afstand gebruiken voor allerlei vormen van cybercriminaliteit – meestal zonder dat je dat merkt.

Cybercriminelen maken steeds vaker gebruik van dit soort virussen omdat gebruikers steeds alerter zijn bij het openen van mailbestanden of het installeren van onbekende software. Malware wordt tegenwoordig echter vooral gelanceerd vanaf normale en liefst vertrouwde websites – via botnetwerken dus.

Doe thuis ook eens een botnet-scan. Het kost even tijd, maar het is niet ingewikkeld en zeer de moeite waard.

De Grote Schoonmaak is een initiatief van Abuse Information Exchange.Deze vereniging verzamelt gegevens van zogenaamde over botnetbesmettingen, analyseert die en verstrekt de gegevens aan de providers zodat die hun klanten kunnen waarschuwen in geval van een besmetting. Roel van Kessel (voorzitter“Uit het meest recente onderzoek is gebleken dat de besmettingen bij klanten van internetproviders ook inderdaad zijn afgenomen de laatste jaren. Dat is goed nieuws. Maar het blijft zaak alert te blijven. Doe dan ook minimaal 1 x per jaar een scan.”

Mediatheek

Sluit